אבחון פסיכודידקטי – אבחון משולב

אבחון פסיכו דידיקטי משלב בין האבחון הפסיכולוגי והאבחון הדידקטי ובוחן את ההשפעות הרגשיות והן את התפקודים הקוגנטיביים והפסיכולוגיים על יכולות הלמידה.

צור קשר

מוזמנים להתקשר ולקבל הצעה משתלמת או להשאיר פרטים ונחזור אליכם

    מהו אבחון פסיכו-דידקטי?

    אבחון המשלב את ממצאי האבחון הדידקטי עם ממצאי האבחון הפסיכולוגי ובודק הן את התפקודים הקוגניטיביים והן את ההשפעות הרגשיות והפסיכולוגיות על יכולות הלמידה ומאפשר קבלת תמונה רחבה יותר על מקור הקשיים והדרכים להתמודדות עימם.

    ההיבט הדידקטי

    בחינה של מוקדי הקושי הלימודיים ומתן המלצות לדרכי התערבות באמצעות זיהוי והתאמת אסטרטגיות למידה מועדפות כגון: הקראת החומר או בחינת התלמיד בעל פה, תוספת זמן למבחנים ומבדקים, קשיי כתיבה ילוו בבקשת הכתבת התשובות בעל פה ועוד.
    באבחון דידקטי בודקים מגוון יכולות ותפקודים בתחום הלמידה כגון: תפקודים קוגניטיביים, תהליכי עיבוד מידע חזותי ומרחבי, תפקוד גרפו מוטורי, תפקודי זיכרון, תהליכי עיבוד מידע לשוני / שפתי וטווחי קשב וריכוז, מיומנויות הלמידה, כישורי הקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, הבעה בכתב בעברית ויכולת מתמטית בסיסית.

    ההיבט הפסיכולוגי

    האבחון הפסיכולוגי נערך על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה וכולל הבנה של חלקים רגשיים ופסיכולוגיים בהקשר הלימודי, כמו הערכת משכל, מוטיבציה, דימוי עצמי, דפוסי התמודדות ועוד. תפקודים אלו נבדקים באמצעות מספר מבחנים, ביניהם מבחנים השלכתיים המיועדים להגדיל את ההבנה על המתרחש מבחינה רגשית בעולמו הפנימי של המאובחן.

    מי עורך את האבחון?

    האבחון הפסיכו-דידקטי הינו אבחון "משולב" ועל כן, האבחון הפסיכולוגי מתבצע רק על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה והאבחון הדידקטי נערך על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה ו/או על ידי מאבחנת דידקטית (בעלת תואר שני בלקויות למידה).

    מתי לפנות לאבחון?

    פנייה לאבחון פסיכו-דידקטי מתאימה במקרים של קשיים לימודיים אשר עלולים לייצר לרוב תחושת תסכול וחוסר ערך עבור הילד. מטרת האבחון להבין ולאתר את הבסיס לקשיים, את תחומי החוזק וכן את מיומנויות הלמידה אשר מהווה חולשה ולהציע תכנית התערבות חינוכית-טיפולית המותאמת אישית עבור קשייו וצרכיו של המאובחן בהתאם לממצאים שנתגלו במהלך האבחון.

    רבים פונים לאבחונים דידקטיים ופסיכו-דידקטיים בשל הקשיים הבאים:

    • קשיי התארגנות
    • איטיות בביצוע
    • קושי להפנים את החומר הנלמד
    • הספק נמוך בעת למידה
    • חוסר זמן בבחינות ומבחנים
    • שגיאות איות מרובות
    • קושי ברכישת השפה האנגלית
    • קושי ברכישת שפה זרה שנייה (ערבית, צרפתית)
    • קושי בתפקוד המתמטי
    • חרדת ביצוע

    מה משך האבחון?

    משך האבחון משתנה בהתאם לנבדק ונע בין שעתיים וחצי לשלוש שעות וחצי.
    נהוג לפצל את האבחון ל-2 פגישות על מנת שלא להעמיס על הנבדק.

    למי האבחון מתאים?

    תלמידי ביה"ס ביסודי, חטיבה ותיכון החווים קושי בלימודים ו/או קושי רגשי סביב הלמידה. מופנים בדר"כ על ידי גורם מקצועי בבית הספר או על דעת ההורה.

    בביה"ס יסודי, בדרך כלל הילד מופנה לעשות את האבחון הדידקטי לאחר שהפסיכולוג החינוכי בבית הספר עשה את החלק של האבחון הפסיכולוגי וביחד הם משלימים אבחון פסיכו-דידקטי. ייתכן גם והתלמיד יופנה לבצע אבחון פסיכו-דידקטי במלואו.

    בחטיבת הביניים, אבחון פסיכו-דידקטי הוא האבחון המקיף והשכיח לתלמידי החטיבה המאפשר לקבל הערכה רחבה של התלמיד הן בהיבט הרגשי והן בהיבט הדידקטי. יצויין, כי מוסדות החינוך בדרך כלל נוטים להתנות קבלת התאמות במוסד בביצוע אבחון פסיכו-דידקטי מלא.

    האבחון מתאים גם לסטודנטים הזקוקים להקלות והתאמות בלימודים אקדמאיים או לפסיכומטרי. במקרים אלו, גם סטודנטים שביצעו בעבר אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי בשנים קודמות וזקוקים לחידוש האבחון טרם תחילת הלימודים האקדמאיים.

    עלות אבחון פסיכו-דידקטי?

    עלות אבחון דידקטי במכון תושיה נעה בין 1,800 ₪ – 2,200 ₪.

    ניתן לקבל סבסוד דרך מגוון מוסדות מוכרים העובדים עם המכון כגון קופ"ח כללית, התפתחות הילד, עמותת ניצן וחברות ביטוח.